کولونوسکوپی

کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی یک روش تشخیصی برای تشخیص بیماری‌های روده بزرگ و رکتوم است. طی آن دیواره روده بزرگ تحت بررسی قرار می‌گیرد و بیماری‌های مرتبط با این ناحیه مشخص می‌شود. Colonoscopy مانند هر روش تشخیص دیگر مراحل خاص خود را دارد. بیماران پیش از عمل باید با استفاده از داروهای بیهوشی بیهوش بشوند تا پزشک بتواند این روش را انجام دهد.‌ این روش زمانی که نیاز باشد سرطان و پولیپ‌های روده بزرگ تشخیص داد شود، بسیار کارآمد است. البته ناگفته نماند که این روش دارای معایبی نیز هست. با رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل می‌توان موفقیت عمل را تضمین کرد. در ادامه در مورد روش تشخیص Colonoscopy  صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کولونوسکوپی در بابل

کولونوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

Colonoscopy در محیط‌های درمانی و با استفاده از یک سری ابزارها و تجهیزات خاص انجام می‌شود. به طور کلی پزشکان برای تشخیص بیماری‌های مختلف روده بزرگ با استفاده از کولونوسکوپ مراحل زیر را طی می‌کنند:

·        ابتدا بیمار باید جواهرات و قیمتی را از خود دور کند و لباس مخصوص بیمارستان را بپوشد. در این مرحله پزشکان با استفاده از خطوط وریدی و تزریق داروهای بیهوشی، متقاضیان این روش را بیهوش می‌کنند. در واقع بیمار باید ابتدا به پهلوی چپ خود دراز بکشد و بیهوش شود. پیش از بیهوشی، باید وضعیت فشار خون، وضعیت تنفس بیماران و تعداد ضربان قلب بیماران نیز مشخص شده باشد.

·        در مرحله بعد، لوله‌ای که با نام کولونوسکوپ آن را می‌شناسیم، وارد مقعد شده و سپس به روده بزرگ می‌رود. در این مرحله روده پر از هوا می‌شود تا کولونوسکوپ به خوبی بتواند از روده تصویر برداری کند. پس از آن، پزشکان به صورت زنده تصاویر را دریافت کرده و داخل لوله بزرگ را بررسی می‌کنند‌.

·        پس از کاوش در روده بزرگ، در صورتی که بیماری تشخیص داده شد، پزشک باید آن را درمان کند. اگر هم مشکلی وجود نداشت، فرآیند Colonoscopy به پایان رسیده است و لوله در همین حین از مقعد خارج می‌شود.

چه زمانی باید کولونوسکوپی انجام داد؟

معمولا زمانی که بیماران با علائم مختلف بیماری‌های روده بزرگ ‌مواجه بشوند و به پزشک مراجعه کنند، روش‌هایی همچون آزمایشات مختلف جهت تشخیص علت درد یا ناهنجاری بدن یک فرد تجویز خواهند شد. چنانچه آزمایشات معمولی قادر به تشخیص بیماری روده بزرگ نباشند، از روش کولونوسکوپی کمک گرفته می‌شود.‌ برای بررسی علائم بیماری‌های زیر شما هم می‌توانید از روش Colonoscopy کمک بگیرید:

• بررسی علائم بیماری روده: روش تشخیص Colonoscopy به پزشکان کمک می‌کند که علت دقیق درد در ناحیه شکم، اسهال مزمن، یبوست و خونریزی‌های مقعدی را مشخص کنند و اگر بیماری جدی بدن فرد را تهدید می‌کند آن را شناسایی کنند.
  • بررسی سرطان در روده بزرگ: یکی دیگر از کاربردهای مهمی که این روش تشخیصی دارد در تشخیص سرطان‌هایی است که در روده بزرگ رشد می‌کنند. اگر سن شما بیش از ۵۰ سال است، پس باید هر ۱۰ سال یک بار یا زودتر این روش را انجام دهید. در واقع می‌توان گفت که کولونوسکوپی در میان سایر روش‌های تشخیصی روشی است که می‌تواند سریعاً سرطان را مشخص کند. پزشکان گاهی اوقات این تکنیک را برای بررسی میزان پیشرفت درمان سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • بررسی پولیپ روده: این روش برای بررسی و تشخیص پولیپ‌هایی که به دلایل مختلف در روده بزرگ ایجاد می‌شوند نیز کاربرد دارد. حتی پس از تشخیص وجود پولیپ در روده یک فرد، برای برداشتن و درمان پولیپ نیز می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. در واقع روش Colonoscopy باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی همچون سرطان روده می‌شود.
  • تشخیص پولیپ‌های کولورکتال: پولیپ‌های کولورکتال معمولا در قسمت داخلی روده بزرگ رشد می‌کنند و خوش خیم هستند. برای شناسایی این پولیپ‌ها باید از تکنیک مذکور استفاده کرد. در مواقعی هم‌ ممکن است فرد به پولیپ آدنوماتوز که ارثی و نادر است مبتلا شود و به این روش نیاز پیدا کند. در کل اگر شما هم دهه چهارم یا پنجم زندگی خود را پشت سر گذاشته‌اید، باید برای از بین بردن خطر‌ سرطان و پولیپ هر از چندگاهی Colonoscopy شوید.

برای تشخیص چه بیماری‌‌هایی کولونوسکوپی لازم است؟

این که در چه مواردی ممکن است نیاز به Colonoscopy داشته باشم سوالی است که در ذهن اکثر متقاضیان این روش نقش می‌بندند. این روش می‌تواند طبق گسترده‌ای از بیماری‌های مربوط به رکتوم و روده بزرگ را مشخص کند. در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

1.     تشخیص مشکلات دفع در روده بزرگ

2.     تشخیص بافت‌های التهابی در روده بزرگ

3.     تشخیص سرطان و بافت غیر عادی خوشخیم در رکتوم و روده

4.     بررسی روند درمان سرطان رکتوم و روده بزرگ

5.     تشخیص انواع تومور، زخم و سایر بیماری‌های درکیر کننده روده

6.     بررسی آنمی

7.     بررسی مشکلات کولون

8.     تشخیص دلایل مربوط به اسهال و خونریزی‌های مداوم دستگاه گوارش

آیا کولونوسکوپی نیاز به بیهوشی دارد؟

کولونوسکوپی نیز مانند هر عمل دیگری درد و خطرات زیادی را با خود به همراه می‌آورد. به همین دلیل پزشکان برای کاهش درد بیماران در طول عمل از بیهوشی استفاده می‌کنند. به این صورت که داروهای بیهوشی را به رگ‌های بیمار تزریق کرده و پس از بیهوش شدن بیمار فرآیند Colonoscopy را از طریق مقعد آغاز می‌کنند.

عوارض کولونوسکوپی

اگر نگران عوارض و خطرات بعد از این عمل هستید باید بگوییم که جای نگرانی وجود ندارد چرا که این روش تشخیصی به بدن شما آسیبی نمی‌زند با این حال اگر حساس باشید ممکن است به عوارض زیر مبتلا شوید:

·        خونریزی بعد از برداشتن پولیپ

·        حساسیت و واکنش به داروهای بیهوشی

·        حالت تهوع، استفراغ و تحریک رکتوم

·        واکنش نشان دادن بدن نسبت به داروهای آرام بخش و داروهای مسکن

·        سوراخ شدن و زخم شده روده در صورت عدم مهارت پزشک

·        خونریزی شدید مقعدی

·        درد و ناراحتی شدیدی که با مسکن برطرف نمی‌شود

معرفی بهترین دکتر برای کولونوسکوپی در بابل

بهترین متخصص برای انجام کولونوسکوپی در واقع یک پزشک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان است که با استفاده از تجهیزات و دستگاه های با کیفیت و معتبر به انجام اقدامات تشخیصی مثل کولونوسکوپی، می پردازد. مهارت و دقت پزشک در انجام کولونوسکوپی، یک موضوع بسیار با اهمیت است که به طور مستقیم بر روند کار تاثیر گذار است. اینکه بیمار در حین کولونوسکوپی و همچنین بعد از آن دچار درد و سایر عوارض ناخوشایند و آزاردهنده نشود، تا حد بسیار زیادی مستلزم این است که توسط پزشک فوق تخصص و مجرب در زمینه انجام کولونوسکوپی صورت بگیرد.

دکتر بهار بناساز، فوق تخصص گوارش و کبد در بابل هستند که تجربه رضایت بخش و موفقیت آمیزی در زمینه خدمات تشخیصی از جمله کولونوسکوپی دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره تماس های درج شده در وبسایت، با مطب دکتر بهار بناساز تماس بگیرید.

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد روش تشخیصی کولونوسکوپی صحبت کردیم. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی است که در روده بزرگ رکتوم و مقعد وجود دارند. در طول این فرایند لوله بزرگ و انعطاف پذیری وارد مقعد شده و با بررسی روده بزرگ، مشکلات آن را تشخیص می‌دهد. بیماران برای انجام این روش تشخیص بیهوش می‌شوند. این روش در صورتی که پزشک شما مهارت بالایی داشته باشد، می‌تواند یک روش تشخیص دقیق برای تشخیص و از بین بردن بیماری‌های خطرناک همچون سرطان و پولیپ روده باشد. شما با انتخاب پزشکی ماهر مثل دکتر بناساز مطمئن خواهید بود که نتایج این روش خوب هستند.