دکتر بهار بناساز
Search
Close this search box.
کبد چرب و ریزش مو

تاثیر کبد چرب بر ریزش مو

تاثیر کبد چرب بر ریزش مو در افرادی که کلسترول و قند خون آن‌ها کنترل نشده و اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می‌شود. زمانی که سلول‌های کبدی نتوانند چربی بیش از حد را تحمل کنند، این چربی‌ها در خون تجمع پیدا کرده و منجر به بر هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن و سیستم متابولیک بدن می‌شوند. در نهایت التهاب و خشکی پوست سر بر اثر افزایش مواد سمی در بدن که ناشی از کبد چرب است، باعث ریزش مو خواهد شد.

فعالیت کبد چه ارتباطی با مو دارد؟

طبق تحقیقاتی که بر روی تاثیر کبد چرب بر ریزش مو انجام شده است، فعالیت کبد سالم با سلامت موها رابطه مستقیم دارد. کبد به عنوان مهم‌ترین مرکز سم زدایی، سعی می‌کند تمام مواد مضر و ناسالم را شناسایی کرده و از بین ببرد. تا وقتی کبد بتواند بدن را سم زدایی کرده و محیط آن را سالم نگه دارد، فولیکول‌های مو از مواد سالم در بدن تغذیه می‌کنند. همچنین کبد سالم کمک می‌کند تا سوخت و ساز انواع پروتئین‌ها و لیپیدها که برای سلامتی و شادابی موها لازم است در بدن انجام شود.

از طرفی هم کبد سالم در تنظیم میزان گلوکز خون، نقش مهمی برعهده دارد. از آن جایی که ماده اصلی سوخت و ساز بدن گلوکز است، برای تغذیه رسانی به موها هم موثر خواهد بود. سلول‌های مو با استفاده از گلوکز‌ها، می‌توانند سوخت مورد نیاز برای رشد و ترمیم را جذب و تغذیه کنند. اگر کبد نتواند وظیفه سم زدایی را به خوبی انجام دهد، دچار مشکل شده و بر روی ارگان‌های مختلف بدن از جمله موها تاثیر می‌گذارد. رابطه مستقیمی بین کبد چرب و ریزش مو وجود دارد.

همه چیز درباره کبد چرب گرید 1 و نحوه درمان آن

آیا کبد چرب باعث ریزش مو می شود؟

با این که تاثیر کبد چرب بر ریزش مو به صورت یک فرآیند فرعی شناخته شده و عاملی نیست که مستقیما با مو در ارتباط باشد، اما می‌تواند با اختلال در عملکرد طبیعی خود باعث ریزش موها شود. کبد چرب به خودی خود یک بیماری تلقی نمی‌شود؛ اما می‌تواند منجر به آسیب کبد یا بروز انواع بیماری‌های کبدی شود. با این حال با شروع زنگ خطر بیماری کبدی، ممکن است شاهد تاثیرات مختلف بر روی مو و رشد آن‌ها باشیم. وقتی کارکرد کبد دچار اختلال شود یا نتواند چرخه سیستم طبیعی بدن را پیش ببرد بر روی رشد موها و سلامت آن تاثیر می‌گذارد. بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها، بروز التهاب در چرخه سیستمیک زمینه‌ای و… منجر به ایجاد تاثیرات منفی بر روی سلامت موها می‌شود.

02:57
truncate dir-rtl

باور های غلط درمورد کبد چرب

نحوه تاثیر گذاری کبد چرب بر ریزش موی سر

تاثیر کبد چرب بر مو می‌تواند به دلیل عوامل مختلف دیگری که کبد چرب عامل آن است نیز اتفاق بیفتد. به عنوان مثال فرآیندهای مهم متابولیکی بدن مانند تبدیل آمونیاک به اوره که برای سم زدایی موثر است در بدن رخ نمی‌دهد. با این حال بدن سموم اضافی خود را دفع نمی‌کند. در نهایت سلول‌های پوست و مو برای تغذیه از سموم بدن نیز استفاده می‌کنند. همین حال منجر به مرده شدن سلول‌های تازه و جوان شده و موها طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد. از طرفی هم عدم این فرآیند در بدن، منجر به کمخونی یا پایین آمدن آهن می‌شود. در این حالت موهای سر دچار خشکی و شکنندگی می‌شود. مواردی که کبد چرب بر روی ریزش مو تاثیر می‌گذارد عبارت هستند از:

·         پالایش کردن خون

سنتز هورمون‌های مهمی مانند استروژن و پاکسازی خون از سلول‌ها و گلبول‌های مرده در کبد اتفاق می‌افتد. در این حالت تاثیر کبد چرب بر ریزش مو بیشتر خواهد بود. از آن جایی که سطح متعادلی از هورمون استروژن باعث زیبایی و جذابیت موها می‌شود، کاهش یا افزایش آن باعث ریزش موها و شکنندگی آن می‌شود.

·         تاثیر بر قند خون

کاهش میزان گلوکز خون یا قند خون بر روی ریزش موها تاثیرگذار خواهد بود. از آن جایی که کبد چرب باعث برهم خوردن تعادل گلوکز خون می‌شود، می‌تواند بر روی سلامت و ریزش موها تاثیر جدی بگذارد. هر بار که میزان سطح قند خون بالا و پایین می‌شود، باعث تغییر در نازکی و ضخامت موها و در نتیجه ریزش آن‌ها خواهد شد.

·         انباشته شدن چربی

بعد از چرب شدن کبد که به آن کبد چرب غیر الکلی هم گفته می‌شود، معمولا کبد ورم کرده و نمی‌تواند میزان چربی بدن را کنترل کند. در این حالت کبد به مرور زمان سفت و آسیب دیده شده و عملکرد صحیح آن، مختل می‌شود. انباشته شدن چربی در بدن می‌تواند مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های لازم را بسوزاند. در نتیجه سلول‌های فولیکول مو به سختی می‌توانند مواد سالم برای تغذیه را جذب کنند. 

روش های کنترل ریزش مو ناشی از کبد چرب

یکی از روش‌های اصولی برای بهبود کبد چرب، دوری از استرس و فشارهای روانی است. هرچه کبد کمتر تحت تنش و ناراحتی قرار بگیرد، بهتر می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد. با انجام آزمایشات متعدد و لازم و مصرف داروهای تجویزی پزشک، می‌توان از ریزش مو ناشی از چرب شدن کبد جلوگیری کرد. روش‌های جلوگیری از ریزش مو بر اثر کبد چرب عبارتند از:

·         پرهیز از مصرف مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی باعث کبد چرب و ریزش مو می‌شود. کبد به طور طبیعی سعی در پاکسازی بدن از سموم اضافی دارد‌. با این حال اگر مشروبات الکلی مصرف شود، این عملکرد دچار اختلال شده و باز مواد سمی در بدن تولید می‌شود. عدم مصرف الکل باعث کاهش ریزش مو و بهبود سلامتی کبد خواهد شد.

·         کاهش خوراکی‌ های کافئین دار

مصرف بیش از اندازه کافئین، اثرات منفی بر روی کبد می‌گذارد. معمولا ترشح صفرا را کاهش داده و در چرب شدن کبد تاثیر مستقیمی دارد. اگر التهاب و بیماری کبد چرب همچنان ادامه پیدا کند، باعث ریزش مو می‌شود. می‌توان به جای خوراکی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین از خوراکی‌های که ترشح صفرا را زیاد می‌کند، استفاده کرد‌.

·         ورزش کردن

تاثیر کبد چرب بر مو با ورزش کردن، انجام فعالیت‌های روزانه و… کمتر می‌شود. در صورتی که هر فرد مبتلا به کبد چرب بتواند وزن خود را با تحرکات زیاد کنترل کند، آسیب و التهاب کبدی کمتر خواهد شد. در نتیجه ریزش موها به مرور زمان کاهش می‌یابد.

·         داشتن رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم و داشتن سبک زندگی متعادل، کمک زیادی به جلوگیری از ریزش موها و پیشرفت کبد چرب می‌کند. هر چه میزان کبد چرب کاهش پیدا کند و از التهاب آن جلوگیری شود، می‌تواند مانع از تاثیرگذاری بر رشد و ریزش موها شود.

·         کنترل کلسترول خون

تاثیر کبد چرب بر ریزش مو نشان داده است که دشمن اصلی کبد، کلسترول خون است. هر چه مصرف غذاهای چرب زیادتر باشد و کلسترول خون کنترل نشود، احتمال آسیب به کبد بیشتر می‌شود. با انجام آزمایشات لازم و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و فست فودی، می‌توان این مشکلات را به حداقل رساند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *