دکتر بهار بناساز
Search
Close this search box.
سنگ کیسه صفرا و روش های درمان

سنگ کیسه صفرا و روش های درمان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید افراد زیادی سنگ کیسه صفرا دارند ولی دردی احساس نمی‌کنند، این افراد نیازی به درمان ندارند و به راحتی زندگی می‌کنند. اما در برخی از افراد سنگ کیسه صفرا باعث درد در بخش فوقانی شکم در سمت راست می‌شود و نیاز به درمان دارند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد سنگ کیسه صفرا، درمان سنگ کیسه صفرا در بابل، علائم و روش‌های درمان آن و سوالات پیرامون آن اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان بخصوص عزیزان اهل شهر بابل ارائه کنیم تا بیشتر روی سلامتی خود اشراف پیدا کنید و در صورت داشتن سنگ کیسه صفرا اقدامات لازم را انجام دهید. با ما همراه باشید.

درمان سنگ کیسه صفرا در بابل

علت ایجاد سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا یکی از اندام‌های کوچک بدن است که در سمت راست شکم و زیر کبد قرار گرفته است. صفرای تولید شده در کبد به این کیسه صفرا ریخته می‌شود و در صورت نیاز بدن از این کیسه توسط مجاری صفراوی به روده باریک می‌ریزد. در اثر ته‌نشین شدن رسوبات صفرا در داخل کیسه صفرا، سنگ تولید می‌شود که به آن سنگ کیسه صفرا گفته می‌شود.

حال باید دید که چرا این اتفاق می‌افتد؟ برخی گمان می‌کنند که سنگ صفرا بر اثر خوردن غذاهای چرب ایجاد می‌شود ولی این یکی از دلایل می‌تواند باشد و دلایل مهم‌تری برای ایجاد این سنگ‌ها وجود دارد.

  • سنگ کیسه صفرا از نوع کلسترول یا بیلی‌روبین است که از ترکیبات مایع صفرا هستند. یکی از دلایل مهم ایجاد سنگ کیسه صفرا افزایش بیش از حد این دو ترکیب در مایع صفراست. این دو ترکیب اگر در مایع صفرا زیاد شود و صفرا نتواند این ترکیبات اضافه را تجزیه کند، با گذشت زمان و ته نشین شدن این مواد در انتهای کیسه صفرا سنگ‌هایی از جنس کلسترول و بیلی‌روبین ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث دردسرهای زیادی شود. 
  • دلیل دیگر که اهمیت زیادی دارد این است که کیسه صفرا عملکرد درستی نداشته باشد و نتواند صفرای درون خود را تخلیه کند و این امر سبب افزایش غلظت صفرا شود. با افزایش غلظت صفرا و ماندن آن درون کیسه صفرا، سنگ تولید می‌شود.

برخی عوامل هر چند خود به تنهایی علت سنگ صفرا نیستند ولی می‌توانند جزء عوامل ایجاد سنگ صفرا به حساب بیایند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • وراثت و سابقه خانوادگی : ممکن است این مشکل بر اثر وراثت برای شما رخ دهد یعنی اگر از اقوام درجه یک شما دچار سنگ صفرا شده باشد ممکن است شما نیز مستعد باشید و در صورت آماده بودن زمینه، گرفتار سنگ کیسه صفرا شوید.
  • مصرف برخی داروها: مصرف برخی داروها همچون داروهای ضد بارداری که دارای استروژن و پروژسترون است.
  • کاهش وزن زیاد: کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می‌تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود.
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها مانند سیروز کبدی، هپاتیت، سندروم روده تحریک‌پذیر و بیماری کرون نیز می‌تواند باعث شود تا احتمال تشکیل سنگ صفرا زیاد شود. 

علت سنگ کیسه صفرا در زنان

  متاسفانه سنگ کیسه صفرا در زنان بسیار بیش از مردان دیده می‌شود و دلیل این امر هورمون استروژن است که باعث ترشح بیشتر صفرا می‌شود که در نتیجه باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود. عواملی که باعث افزایش سطح این هورمون می‌شود عبارتند از:

  • مصرف قرص‌ها ضد بارداری که دارای هورمون استروژن و پروژسترون هستند باعث افزایش ترشح صفرا و کم‌ تحرکی کیسه صفرا می‌شوند.
  • یکی از دلایل دیگر برای ایجاد سنگ کیسه صفرا در زنان، بارداری است. بارداری در زنان باعث افزایش سطح هورمون استروژن و پروژسترون می‌شود.

علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟

سنگ کیسه صفرا در اکثر مواقع بی‌علامت است و مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر نشانه‌های زیر را دیدید بهتر است به وجود سنگ در کیسه صفرا شک کنید و برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

  •   درد در سمت راست شکم درست زیر دنده‌ها(این درد با توجه به شرایط بیمار می‌تواند بسیار شدید باشد و چندین ساعت طول بکشد و یا خفیف باشد و زود خوب شود.)
  • انتشار درد به ناحیه شانه و پشت در قسمت راست که بسیار شایع است.
  • استفراغ و یا حالت تهوع
  •  تب و لرز در مراحل حاد و شدید آن
  •  درد معده و احساس سنگینی در معده
  • نفخ کردن

این علائم از جمله علائم شایع وجود سنگ در کیسه صفراست و در صورت مشاهده بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی مشکل خود را متوجه شوید.

آیا سنگ کیسه صفرا خطرناک است؟

در اکثر مواقع سنگ کیسه صفرا بی‌علامت و بدون خطر است و مشکلی هم ایجاد نمی‌کند ولی اگر این سنگ‌ها جابه‌جا شوند و یا مجاری صفراوی را مسدود کنند می‌توانند بسیار خطرناک باشند. در صورت بروز مشکلاتی همچون عفونت یا التهاب پانکراس باید بیمار به سرعت تحت درمان و در صورت لزوم جراحی قرار بگیرد.

معرفی بهترین فوق تخصص گوارش و کبد در بابل

سنگ کیسه صفرا چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورتی که برخی از علائم وجود سنگ کیسه صفرا را داشته باشید بهتر است برای درمان سنگ کیسه صفرا اقدام کنید و به پزشک مراجعه کنید. پزشک با پرسیدن سوالاتی همچون محل درد، مدت زمان درد و … می‌تواند وجود سنگ در کیسه صفرا را تشخیص دهد ولی برای اطمینان از وجود سنگ کیسه صفرا روش‌های وجود دارد که توسط پزشک توصیه می‌شود.

روش‌های رایج برای تشخیص سنگ کیسه صفرا که برای تعیین روش درمان سنگ کیسه صفرا وجود دارد از قرار زیر است:

  • سونوگرافی : سونوگرافی یکی از روش‌های رایج برای درمان سنگ کیسه صفرا در بابل است و البته در شهرهای دیگر نیز این روش بسیار رایج است.
  • روش ERCP : در این روش که به آن آندوسکوپی هم گفته می‌شود، لوله آندوسکوپ از طریق دهان وارد معده می‌شود و از معده وارد روده کوچک می‌شود و مجاری صفراوی را به خوبی به نمایش در می‌آورد و پزشک متوجه وجود مشکل می‌شود.
  •  سی تی اسکن
  •  آزمایشات خون

روش‌های درمان سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا در بابل و در بسیاری از شهرهای ایران در اکثر مواقع به صورت جراحی انجام می‌شود و در صورتی که دفع آن با دارو ممکن باشد دارو تجویز ‌شود. برای درمان سنگ کیسه صفرا در حال حاضر روش‎‌ها زیر مرسوم‌تر است:

  • جراحی سیستکتومی لاپاراسکوپیک

یکی از روش‌های رایج در دنیا برای درمان سنگ کیسه صفرا برداشتن کیسه صفرا به روش جراحی سیستکتومی لاپاراسکوپیک است. این روش جراحی در شهر بابل نیز جزء روش‌های رایج و گاهی ضروری برای درمان سنگ کیسه صفراست. در این روش جراحی، با ایجاد برش‌های کوچک در قسمت ناف، پهلوی راست و وسط سینه لوله‌های باریک لاپاراسکوپ وارد شکم می‌شود و با نور و دوربینی که به آن مجهز است امکان مشاهده صفرا را به پزشک می‌دهد. سپس پزشک با کمک دستگاه مخصوصی کیسه صفرا را به طور کامل از بدن خارج می‌کند.

  • جراحی باز

در این روش جراحی شکم در ناحیه پهلوی راست برش داده می‌شود و سپس کیسه صفرا خارج می‌شود. این روش نسبت به روش قبلی دیرتر بهبود می‌یابد و دوران مراقبت بیشتری دارد.

  •  آندوسکوپی

در این روش از طریق لوله آندوسکوپی که وارد بدن می‌شود پزشک می‌تواند سنگ‌ها و حتی کیسه صفرا را بیرون آورد و نیازی به عمل جراحی ندارد.

  • استفاده از دارو

در برخی موارد با توجه به سطحی بودن مشکل و سخت نبودن سنگ‌ها پزشک دارو تجویز می‌کند که ممکن است بیمار مجبور باشد تا مدت‌ها دارو مصرف کند تا این سنگ‌ها را حل کند و از بین ببرد که البته گاهی اوقات با قطع دارو سنگ‌ها دوباره ایجاد می‌شود و این روش خیلی توصیه نمی‎شود.

برای دفع سنگ کیسه صفرا چه بخوریم؟

برای درمان سنگ کیسه صفرا برخی از پزشکان طب سنتی اصلاح رژیم غذایی را توصیه می‌کنند. البته این توصیه‌ها در اکثر شهرهای ایران وجود دارد. به عقیده پزشکان طب سنتی با مصرف غلات و سبوس می‌توان به دفع سنگ کیسه صفرا کمک کرد و آن را از بین برد. مصرف آب سیب و سرکه سیب نیز بسیار توصیه می‌شود و می‌توان از ترکیب سرکه انگبین نیز استفاده کرد که باعث حل شدن سنگ صفرا می‌شود.

نتیجه گیری  

هر چند ما آمار دقیقی از درصد شیوع سنگ کیسه صفرا برای تک تک استان‌های ایران از جمله بابل نداریم تا بتوانیم آن‌ها را با هم مقایسه کنیم و اطلاعات دقیقی در اختیار هموطنان عزیز قرار دهیم ولی سنگ کیسه صفرا یکی از بیماری‌های رایج دنیای امروز شده است و در کشورهایی که به لحاظ تکنولوژی پیشرفته هستند بیشتر است. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است سبک زندگی مناسبی برای زندگی خود در نظر بگیریم.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *