دکتر بهار بناساز
Search
Close this search box.
تغذیه مناسب برای زخم معده

رژیم غذایی مناسب برای زخم معده

رژیم غذایی مناسب برای زخم معده از مهمترین مواردی است که بیماران مبتلا باید آن‌ها را بشناسند و رعایت کنند. تا چندی پیش تصور بر این بود که مشکل زخم معده به دلیل وجود استرس های زیاد یا مصرف غذاهای بسیار تند به وجود می‌آید اما امروزه دریافتند که به دلیل وجود برخی باکتری ها مانند هلیکوباکتر بروز پیدا می‌کند و با سبک رژیم غذایی مناسب و عادات درست زندگی می‌توان تا حد بسیار زیادی این مشکل را بهبود بخشید. در این مقاله غذاهای مفید برای زخم معده را برای شما ذکر کردیم، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

رژیم غذایی مناسب زخم معده

آیا رژیم غذایی روی زخم معده تاثیر دارد؟

به طور کلی، رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر زخم معده دارد. زخم معده به عنوان یک حالت التهابی در دیواره معده تشخیص داده می‌شود، بنابراین انتخاب مواد غذایی مناسب می‌تواند به تسریع در بهبودی زخم کمک کند و یا در برخی موارد تشدید علائم زخم را به همراه داشته باشد. رژیم غذایی باید شامل موادی باشد که معده را تحریک نکند و بتواند فشار و تحریک زخم را کاهش دهد. اگر به این بیماری دچار هستید، سعی کنید بدون اتلاف وقت در این مورد به بهترین متخصص گوارش مراجعه داشته باشید تا بهبودی سریع تری را تجربه کنید.

چه غذاهایی برای زخم معده مناسب است؟

برای زخم معده، می‌توانید از غذاهایی که آسان هضم می‌شوند و فشار کمتری روی معده دارند، استفاده کنید. اکثریت خانم ها و آقایانی که به این بیماری دچار هستند، در مراجعه به مطب دکتر بهار بناساز می‌پرسند که برای زخم معده چی بخوریم؟ در ادامه با این مواد غذایی مناسب برای درمان زخم معده و یا کاهش علائم آن آشنا شوید.

غذاهای حاوی فیبر بالا

غذاهای حاوی فیبر بالا برای بهبود زخم معده موثر هستند زیرا فیبر می‌تواند به تسریع در بازگشت بهبودی و ترمیم زخم کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا باید با دقت صورت گیرد و از غذاهای سنگین که ممکن است به معده آسیب بزنند، اجتناب شود.

میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات به تسکین علائم زخم معده کمک می‌کنند و به عنوان بخشی از رژیم غذایی مناسب برای زخم معده مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همچنان قبل از اضافه کردن آن ‌ها به رژیم غذایی خود، بهتر است با دکتر گوارش خود مشورت کنید.

میوه‌ها و سبزیجاتی که برای زخم معده مناسب هستند، شامل:

·         سیب حاوی فیبر محلول و مواد آنتی‌اکسیدانی است

·         موز نرم و دارای هضم ساده است

·         خیار در دسته میوه های آب‌ دار است که حالت خشکی معده را از بین می‌برد.

پروتئین گیاهی

پروتئین‌های گیاهی می‌توانند در فرآیند بهبودی زخم معده و بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک کنند. لوبیا و نخود و عدس منابع عالی از پروتئین گیاهی هستند و می‌توانند به ترمیم التهابات زخم معده کمک کنند اما باید دو روز قبل از مصرف در غذا حتما خیس داده شوند. همچنین، کینوا نیز یک منبع عالی از پروتئین گیاهی است که می‌توانید در برنامه روزانه خود قرار دهید.

غذاهای پروبیوتیک

غذاهای حاوی پروبیوتیک برای کاهش التهاب های ناشی از زخم معده مناسب هستند زیرا پروبیوتیک ‌می‌توانند به تقویت و بهبود سیستم گوارشی کمک کنند. برخی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک عبارتند از:

·         ماست حاوی فرمانته‌های طبیعی است که می‌تواند به تقویت و ترمیم لایه مخاطی معده کمک کند.

·         کفیر نوعی نوشیدنی است که حاوی پروبیوتیک ‌های غنی است و می‌تواند به تقویت سیستم گوارشی کمک کند.

غذاهای مضر برای زخم معده

در بخش های بعدی غذاهای مضر برای زخم معده را در ادامه بازگو کردیم تا آن ها را بشناسید و در روتین برنامه های غذایی خود قرار ندهید. غذاهایی که سوزش سر دل را بیشتر کرده و یا موجب نفخ و شکم درد و سنگینی معده می‌شوند نیز در این دسته مواد مضر قرار دارند و نباید مورد مصرف برای مبتلایان به این بیماری قرار گیرند.

غذاهای تند و چرب

ادویه هایی مانند فلفل قرمز و فلفل سیاه، معده را به شدت تحریک کرده و علائم زخم معده را تشدید می‌کنند. همچنین، غذاهایی که با روغن یا روغن حیوانی پخته شده‌اند و دارای مقدار زیادی چربی هستند که ممکن است به تحریک معده منجر شوند. به طور کلی باید از مصرف غذاهای فست فودی مانند برگر و پیتزا و …. و همچنین غذاهای حاوی ترشی مثل سرکه و رب گوجه ترش و … خودداری کنید.

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی ‌های گازدار مانند نوشابه، آب‌میوه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی و سودا نیز به مقدار زیادی کل معده را تحت تاثیر قرار داده و حتی برای افراد عادی و غیر بیمار نیز عوارض زیادی دارند و به همین دلیل مبتلایان زخم معده نباید به هیچ عنوان این نوشیدنی ها را استفاده کنند. به جای آن ها آبمیوه های طبیعی بنوشید.

قهوه

قهوه برخلاف تصور افراد برای زخم معده بسیار مضر است. قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند افزایش اسیدیته معده را افزایش دهد و معده را تحریک کند. این اسیدیته بیشترین تأثیر خود را در زمان خالی شدن معده بعد از مصرف قهوه اعمال می‌کند و فرآیند ترمیم زخم را مختل خواهد کرد. قهوه باعث تحریک رفلاکس اسید معده به مری و آزاد شدن هیستامین شده که هر دوی این عوارض می‌توانند علائم زخم معده را تشدید کنند.

مرکبات و خوراکی های اسیدی

مرکبات و خوراکی ‌های اسیدی برای این بیماری مضر هستند زیرا میزان اسیدیته در معده افزایش یافته و با سوزش هایی مواجه خواهد شد که تحمل آن ها مقداری سخت است. مرکبات مانند نارنگی، لیمو، پرتقال و گوجه فرنگی حاوی اسید های طبیعی هستند و نباید در دوره درمانی مصرف شوند.

الکل

الکل باعث تحریک رفلاکس اسید معده و ایجاد التهاب در دیواره معده می‌شود بنابراین، افرادی که مشکل زخم معده دارند، بهتر است از مصرف الکل خودداری کنند.

بهترین صبحانه برای زخم معده

بهترین صبحانه برای زخم معده شامل غذاهای سبک و غنی از مواد مغذی است که بعد از ناشتایی معده را تحریک نکند.

·         خرما حاوی فیبر و مواد مغذی است که می‌تواند به تغذیه سالم و آسان معده کمک کند و قند آن برای مدت طولانی فرد را سیر نگه می‌دارد.

·         سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین و ویتامین B است که به تقویت و ترمیم بافت ‌های معده کمک کند.

·         موز حاوی فیبر و مواد مغذی مانند پتاسیم است که فرد می‌توان در صبحانه یک عدد از آن میل کند.

توصیه های کاربردی

توصیه‌های کاربردی در جهت رژیم غذایی مناسب برای زخم معده شامل موارد زیر خواهد شد.

·         مصرف وعده‌های کوچک و متعادل تا فشار کمتری بر روی معده وارد شود.

·         اجتناب از غذاهای تحریک ‌کننده

·         مصرف غذاهای نرم مانند سوپ، خورشت، تخم مرغ و ماهی

·         مصرف آب کافی که از خشکی معده جلوگیری شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *