دکتر بهار بناساز
Search
Close this search box.
تاثیر مصرف قهوه بر معده

مصرف قهوه چه تاثیری بر معده دارد؟

تاثیر قهوه بر معده که موضوع بحث در این مطلب است، همیشه مورد سوال و البته ابهام برای افراد زیادی بوده است. مصرف قهوه برای معده مفید است یا مضر؟!

بطور کلی تاثیر گذاری قهوه بر معده انکار ناپذیر بوده و طبق تحقیقات انجام شده، تلخی موجود در قهوه سبب تحریک تولید اسید معده خواهد شد. البته قهوه گاهی برای معده مفید و گاهی مضر است. به این ترتیب که مصرف آن در برخی از افراد به جهت داشتن خاصیت ضد التهابی مفید بوده و در برخی دیگر تحریک معده را به همراه خواهد داشت. مزایای نوشیدن قهوه آن قدر زیاد است که ممکن است مصرف قهوه اشتباه، سبب مشکل در معده شما شده باشد. بنابراین می توان با تهیه قهوه دارک از تولید اسید بیش از حد در معده جلوگیری نمود. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر به شرح تاثیر قهوه بر معده درد بپردازیم.

تاثیر قهوه بر معده

آیا مصرف قهوه باعث مشکلات گوارشی می شود؟

قهوه که یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا پس از آب محسوب می شود، تاثیراتی را بر بدن، خصوصا معده خواهد گذاشت که در این بخش به شرح آن خواهیم پرداخت. تحقیقات نشان می دهد که یکی از اثرات قهوه بر دستگاه گوارش، تحریک تولید اسید در معده می باشد. همچنین از سایر تاثیر کافئین بر معده، می توان به افزایش علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، حالت تهوع، سوزش سر دل، سو هاضمه و رفلکس اسید اشاره نمود. صرف نظر از مصرف قهوه با معده خالی که مضر بوده و عوارضی را به همراه داشته، محققان همچنان ارتباطی میان قهوه و مشکلات گوارشی نیافته اند. با این وجود دسته کمی از افراد، با مصرف قهوه دچار سوزش و رفلاکس معده، سو هاضمه و استفراغ می شوند.

تاثیر مصرف قهوه بر معده چگونه است؟ 

قهوه نوشیدنی است که می تواند هم مفید و هم مضر باشد، به گونه ای که مصرف قهوه و سوزش معده در برخی از افراد رابطه مستقیمی داشته و فرد به محض نوشیدن قهوه، دچار سوزش معده شود. دلیل مصرف قهوه در اکثر افراد، کافئین موجود در آن است که در صورت نوشیدن به اندازه آن، فواید زیادی را به همراه خواهد داشت و نقش موثری را در از بین بردن خستگی و بالا بردن انرژی ایفا خواهد کرد. این در حالی است که همین کافئین در برخی افراد، معده را حساس کرده و به دنبال آن، سوزش معده و دل درد ایجاد خواهد شد.

آیا نوشیدن قهوه برای زخم معده ضرر دارد؟ 

در پاسخ به این پرسش باید گفت که اسیدهای قهوه سبب تحریک بیشتر زخم معده خواهند شد. در نتیجه آن دسته از افرادی که از زخم معده رنج می برند، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند. دانشمندان دریافته اند که رابطه مستقیمی میان مصرف قهوه اسپرسو و زخم معده وجود دارد که همین امر به خوبی تاثیر قهوه بر معده را نمایان خواهد کرد.

بهترین قهوه برای معده درد 

با وجود این که در بالا به تاثیر قهوه بر معده درد پرداختیم، اما نوشیدن قهوه مزایای بسیاری از جمله کاهش بیماری های قلبی، بهبود سرطان، پیشگیری از دردهای عضلانی پس از ورزش و … را به همراه دارد. بنابراین اگر شما نیز از تاثیر قهوه بر معده کلافه شده اید، باید بدانید که احتمال انتخاب و مصرف قهوه اشتباه وجود دارد، زیرا قهوه های دارک نسبت به قهوه ملایم و لایت گزینه مناسب تری برای معده بوده و این قهوه از تولید بیش از حد اسید جلوگیری خواهد کرد. قهوه های کم اسید یا اصطلاحا دارک، به‌ دلیل ترکیباتی که دارند، اسید معده کمتری را ترشح خواهند کرد.

زمان مناسب مصرف قهوه 

اگر شما نیز با این پرسش که بهترین زمان مصرف قهوه چه موقع است مواجه شده اید، بهتر است بدانید که ساعت 10 صبح تا 12 ظهر و 2 بعد از ظهر تا 5 عصر که هورمون کورتیزول (هورمون استرس و مرتبط با میزان هوشیاری) در پایین ترین سطح قرار دارد، بهترین زمان جهت مصرف قهوه می باشد. این در حالی است که نوشیدن قهوه با معده خالی به هیچ وجه توصیه نمی شود. بنابراین اگر قصد افزایش انرژی و هوشیاری را دارید، در ساعات ذکر شده قهوه را میل کرده و روزی بی نظیر را تجربه نمایید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کورتیزول بین ساعت 8 و 9 صبح، 12 ظهر تا 1 بعد از ظهر و 5:30 تا 6:30 در بالاترین سطح خود قرار داشته و مصرف قهوه توصیه نمی شود، زیرا با مصرف قهوه در این ساعات، انرژی اضافه شما هدر خواهد رفت.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *