بالون معده

بالون معده یکی از روش‌های شناخته شده برای کاهش وزن است که در چند سال اخیر متقاضیان زیادی پیدا کرده است. این روش کم تهاجم اما اثربخش، به کمک یک لوله آندوسکوپ اعمال می‌شود و حجم گسترده‌ای از معده را اشغال می‌کند. در واقع، در طول این روش کیسه‌ای به نام بالون وارد معده شده و معده را پر می‌کند. در نتیجه فرد جایی برای مصرف غذا نخواهد داشت و این به کاهش هر چه بیشتر وزن کمک شایانی خواهد کرد. این عمل دارای عوارض و معایبی است اما به دلیل تاثیر فوق العاده‌ای که در کاهش وزن دارد، هموار مورد توجه قرار گرفته است. پس از عمل باید ۶ ماه تا ۱ سال منتظر بمانید تا نتایج را مشاهده کنید. در ادامه در مورد این عمل، نتایج آن، بهترین کاندیدا و روند انجام عمل صحبت خواهیم کرد.‌

بالون معده روشی برای کاهش وزن

عمل بالون معده چیست؟

گاستریک بالون یا عمل بالن معده نوعی عمل جراحی برای رسیدن به وزن ایده آل است. در طول این عمل، نوعی کیسه سیلیکونی که به بادکنک شباهت دارد، با استفاده از آندوسکوپ وارد معده می‌شود و حجم اضافی معده را می‌پوشاند. به بیان دیگر، این عمل با استفاده از کیسه‌های پرکننده موجب پر شدن بالن معده می‌شود و می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. در کل شما به ۱۵ دقیقه زمان برای انجام این عمل نیاز خواهید داشت. از آنجایی که گاستریک بالون معده نوعی عمل سرپایی است، بیمار پس از عمل می‌تواند سریعا به خانه بازگردد. پس از گذشت یک مدت خاص و زمانی که وزن متقاضی بالن معده کاهش پیدا کرد، پزشکان کیسه‌های سیلیکونی را از معده خارج می‌کنند.

بالون معده چگونه انجام می شود؟

عمل بالن معده نیز مانند هر نوع عمل جراحی لاغری دیگر، دارای مراحل خاص خود است.  متقاضیان بالون معده باید ابتدا در جلسات مشاوره شرکت کنند تا دید بهتری نسبت به عمل داشته باشند. سپس مراحل زیر را طی نمایند:

·       اقدامات قبل از عمل:

پیش از این که عمل بالون کردن معده انجام شود لازم است که بیماران فرم‌هایی را مبنی بر رضایت کامل خود امضا کنند و به تکنسین‌های درمان ارائه دهند. پس از آن پزشکان در مورد مزایا و معایب جراحی که قرار است انجام شود اطلاعاتی را به بیمار می‌دهند و عوارض آن را نیز بیان می‌کنند. در این مرحله بیمار متوجه می‌شود که در روزه قبل از عمل باید چه کارهایی را انجام دهد و استرس و نگرانی او کمی کاهش پیدا می‌کند.

·       بیهوشی:

در طول عمل بالون باید بدن بیمار بی‌حس بشود. بنابراین پزشکان ابتدا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند و داروهایی را به بیمار تجویز می‌کنند که درد او را کاهش دهد. زمانی که بدن بیمار بی‌حس شد، جراح می‌تواند عمل را آغاز کند.

·       گذاشتن بالن معده:

در این مرحله عمل شروع شده است. پزشکان باید بدون این که برش بازی را روی بدن ایجاد کنند، به معده دسترسی پیدا کنند بنابراین از طریق لوله‌های گوارش بالون را وارد معده می‌کنند. در این مرحله از ابزاری به نام آندوسکوپ که لوله‌ای انعطاف پذیر است و دوربین دارد، برای هدایت بهتر بالن به داخل معده استفاده می‌شود. زمانی که لوله وارد معده شد، بالن در معده جاگذاری می‌شود. این بالن می‌تواند حاوی موادی همچون آب نمک یا هوا باشد.

·       بستری:

پس از پایان فرآیند قرار دادن بالون در معده، بیمار به بخش بستری منتقل خواهد شد. تا چند ساعت بعد از عمل بیماران تحت نظر تیم پزشکی قرار می‌گیرند تا عوارضی همچون درد و تورم و … کاهش یابد. سپس می‌توانند به خانه برگردند. روش گاستریک بالون می‌تواند روشی موثر برای کاهش وزن باشد. چنانچه شما به نکات مراقبتی توجه ویژه‌ای داشته باشید و پزشکی ماهر را برای انجام این عمل در نظر بگیرید، قطعا از مزایای ان بهره مند خواهید شد. دکتر بناساز از جمله پزشکان فعال در زمینه انجام عمل بالن معده است که شما می‌توانید با اطمینان خاطر از خدمات او برای رسیدن به وزنی ایده آل کمک بگیرید.

قرار دادن بالون معده چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

شاید بپرسید که بالون معده چگونه می‌تواند بر روی کاهش وزن اثر بگذارد. همان طور که گفتیم، در طول این فرآیند معده با استفاده از کیسه‌های سیلیکونی پر می‌شود‌. از آنجایی که بالون معده کوچک‌تر شده و حجم معده کاسته می‌شود، بنابراین افراد نمی‌توانند غذای زیادی مصرف کنند‌. تداوم این فرآیند منجر به کاهش چشمگیر وزن خواهد شد. بالون‌ها معمولا ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی سی هستند‌. پس دیگر جایی برای ورود غذا باقی نخواهد ماند و‌ معده غذا را پس خواهد زد.

کاندیدای مناسب برای انجام بالون معده

برای این که عمل گاستریک بالون را انجام دهید،  باید ابتدا مشخص شود که شما کاندید مناسبی برای آن هستید یا نه. پزشکان افرادی را که قبلا جراحی معده یا مری داشته‌اند، افرادی را که از داروهای ضد التهاب و داروهای لخته خون استفاده می‌کنند، افراد باردار و افراد شیرده را برای انجام این عمل مناسب نمی‌دانند. در مقابل، افراد زیر می‌توانند کاندیدایی مناسب برای بالون معده باشند:

·       افرادی که سلامت کامل جسمانی و روانی دارند

·       افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بین عدد ۳۰ تا ۴۰ است.

·       افرادی که انتظارات واقع بینانه‌ای نسبت به عمل دارند.

عوارض بالون معده

هر جراحی که به منظور کاهش وزن اعمال می‌شود، دارای عوارض و خطرات خاص خود است. بالون معده نیز می‌تواند عوارضی را برای متقاضیان این عمل ایجاد کند:

·       حالت تهوع: در روزهای ابتدایی بعد از عمل به دلیل اینکه شما سنگینی معده را احساس می‌کنید و حتی ممکن است معده شما درد بگیرد احتمال ایجاد حالت تهوع نیز وجود دارد. حالت تهوع پس از چند روز برطرف خواهد شد.

·       درد در شکم و پشت شکم و معده: زمانی که در معده بالن قرار می‌گیرد معده حالت کشیدگی پیدا می‌کند. پس فرد احساس خواهد کرد که معده او کشیده شده است. همین عامل سبب ایجاد درد در شکم و معده می‌شود. پزشکان برای کاهش درد ناشی از این عمل همواره داروهای مسکن را پس از عمل به بیماران می‌دهند یا این داروها را به بدن بیمار تزریق می‌کنند. این درد طبیعی است و پس از چند روز از بین می‌رود.

·       سوء هاضمه و رفلاکس معده: زمانی که بالن در معده قرار می‌گیرد ممکن است معده رفلاکس کند یا سوء هاضمه به وجود بیاید. چرا که بالن‌ها بخش عمده‌ای از معده را تصرف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که غذا وارد معده بشود. بنابراین هر غذای اضافی که فرد مصرف کند به شکل استفراغ از بدن خارج خواهد شد. ممکن است به همراه استفراغ و سوء هاضمه در روزهای ابتدایی بعد از عمل با تب تیز مواجه شوید.

·       پارگی بالون: پاره شدن بالون معده یکی از عوارض نادر این عمل است که امکان دارد برخی از متقاضیان را با خود درگیر کند. اگر بالن در معده بیش از حد پر شود، احتمال پارگی افزایش پیدا می‌کند. با پاره شدن بالون مواد درون آن در بدن دفع می‌شوند. اگر این اتفاق نیفتد، با درد شدیدی مواجه می‌شوید که باید سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

·       زخم یا آسیب در حین گذاشتن یا برداشتن بالون: همان طور که شرح دادیم، جراحان از لوله‌های آندوسکوپ که دراز هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند، برای قرار دادن بالون در معده استفاده می‌کند. ممکن است حین قرار دادن بالن به گلو، معده و پری آسیب برسد. در نتیجه آن فرد با درد و خونریزی از طریق دهان مواجه خواهد شد.

·       عفونت: عفونت هم یکی دیگر از خطرات و عوارضی است که بعد از این عمل ایجاد می‌شود. عدم استفاده از تجهیزات عفونی مهم‌ترین دلیل ایجاد عفونت هستند. تب، اسهال، استفراغ و درد شدید در وعده از جمله علائم عفونت بعد از گاستریک بالون معده به شمار می‌آیند.

با بالن معده چقدر می‌توان کاهش وزن داشت؟

این که یک فرد پس از عمل معده چقدر کاهش وزن را تجربه خواهد کرد، بستگی به عوامل مختلفی دارد. سبک زندگی افراد و میزان غذایی که مصرف می‌کنند در این رابطه اثرگذار است. به هر میزان که رژیم غذایی متعادل‌تر از قبل بشود و ورزش‌ها نیز منظم‌تر باشند، مسلما نتایج بالون معده نیز بهتر خواهد بود. در کل پزشکان معتقدند با این روش امکان کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصد از وزن موجود دارد. البته این میزان برای شش ماهه اول بعد از عمل است. ممکن است برخی از افراد با توجه کامل به نکات مهم بعد از عمل حتی قادر باشند که میزان بیشتری از چربی‌های بدن خود را آب کنند. پس نمی‌توان میزان دقیقی از کاهش وزن را برای این عمل در نظر گرفت.

اقدامات بعد از بالون معده

اکثر بیماران برای این که به شکل چشمگیری کاهش وزن را تجربه کنند، از روش بالن معده استفاده می‌کنند. اما تا زمانی که این افراد به نکات مراقبتی بعد از بالن معده توجه نداشته باشند، نمی‌توانند به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند.

·       پس از انجام این جراحی فرد باید از خوابیدن روی شکم یا خوابیدن روی شانه راست خودداری کند بهترین پوزیشن خواب در این دوران این است که فرد روی شانه چپ خود بخوابید.

·       استفاده از یک رژیم غذایی ایده‌ آل و مناسب برای افرادی که به تازگی معده خود را کوچک کرده‌اند نیز بسیار مهم است. این رژیم باید سرشار از مواد مقوی و مایعات باشد تا برای بازیابی قوای بدنی مناسب به شمار بیاید.

·       متقاضیان جراحی بالن معده پس از عمل باید برنامه ریزی منظمی برای فعالیت داشته باشند و وزن خود را تنظیم کنند. آن‌ها می‌توانند در مورد نحوه ورزش کردن و نحوه کاهش وزن از پزشک خود سوال بپرسند.

خلاصه مقاله

در این مطلب در مورد عمل بالون معده یا گاستریک بالون صحبت کردیم. این عمل یک روش کاربردی برای کاهش وزن و رسیدن به وزنی ایده آل است. در این عمل بیمار بیهوش نمی‌شود و در طول یک ربع می‌تواند با بالن معده خود را کوچک کند. این روش کاندیدای خاص خود را دارد و مانند هر عمل دیگر در طول مراحل مختلف اعمال می‌شود. باید توجه داشت که بالون می‌تواند منجر به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی وزن شما بشود و به همین جهت بسیار پرکاربرد شده است. اگر شما نیز جزو کاندیدایی هستید که قرار است این روش را انجام دهید، پس نباید از اهمیت پزشکی ماهر در طول عمل غافل شوید.‌ با انتخاب دکتر بناساز می‌توانید بهترین نتایج را دریافت کنید.