دکتر بهار بناساز
Search
Close this search box.
راهکار های از بین بردن نفخ شکم فوری

راهکارهای از بین بردن نفخ شکم فوری

در این مطلب، قصد داریم علاوه بر معرفی دلایل ایجاد نفخ، به بهترین روش ‌ها برای از بین بردن نفخ شکم به صورت فوری و با سرعت بالا می ‌پردازد. نفخ شکم یک مشکل رایج بین مردم است که در آن مقدار زیادی گاز در دستگاه گوارش تجمع می ‌یابد و باعث ایجاد نفخ می ‌شود. چندین عامل ممکن است باعث ایجاد این مشکل شوند، از جمله مصرف غذاهایی که می‌توانند گاز تولید کنند یا ابتلا به بیماری‌ های جدی که نیاز به درمان دارند. با ما همراه شوید تا این موضوع را به صورت کامل بررسی کنیم.

درمان نفخ شکم فوری

نفخ شکم چیست؟

وقتی که غذا توسط بدن فرایند هضم را سپری می کند، مقداری گاز در دستگاه گوارش جمع می شود. حتی ممکن است در هنگام خوردن غذا و نوشیدن مایعات، هوا همراه با آن وارد دستگاه گوارش شود. این نوع گاز معمولا شامل اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن، دی ‌اکسید کربن و گاهی متان است. معمولا افراد روزانه بین ۱۳ تا ۲۱ بار با نفخ شکم روبرو می ‌شوند. برخی عوامل مانند سندرم روده تحریک‌ پذیر، بیماری سلیاک و گاستروپارزی می ‌توانند باعث افزایش نفخ شده و به میزان بیشتری تاثیر بگذارند. مصرف بعضی از غذاها نیز می ‌تواند باعث افزایش تولید گاز شود. گاهی اوقات، این گاز می ‌تواند منجر به درد و نفخ در معده شود و بر روی فعالیت ‌های روزمره شما تاثیر بگذارد. انجام ورزش، تنظیم رژیم غذایی و مصرف داروها را می توان به عنوان راهکارهای مناسب برای از بین بردن نفخ شکم و کاهش درد شکم در نظر گرفت.

علت نفخ شکم دائمی

جمع شدن گاز در دستگاه گوارش 3 دلیل اساسی دارد که به شرح زیر است:

1.     آئروفاژی یا بلعیدن هوا هنگام خوردن غذا ممکن است سبب شود تا اکسیژن و نیتروژن در دستگاه گوارش جمع شود.

2.     هنگامی که غذا در بدن تجزیه می شود، گازهایی مانند دی اکسید کربن، هیدروژن و متان را در دستگاه گوارش انباشته می کند.

3.     بیماری یا وضعیت نامساعدی که باعث می شود تا نفخ معده اتفاق افتد.

جهت آگاهی >>> همه چیز درباره بیماری های التهابی روده

نفخ شکم در زنان چه علتی دارد؟

علاوه بر تغییر رژیم غذایی و بروز بیماری‌ هایی مانند سندرم روده تحریک ‌پذیر، تغییرات هورمونی نیز می ‌تواند باعث افزایش نفخ شکم در خانم ‌ها شود. این مشکل ممکن است در مدت قبل از عادت ماهیانه یا در دوران یائسگی نیز برای آنها پیش آید.

علائم نفخ معده

موارد زیر را می توان جزو مهمترین نشانه های نفخ در معده در نظر گرفت:

·         بوی بد باد شکم

·         نفخ مکرر شکم

·         درد در ناحیه شکم

·         رها شدن مقدار زیادی باد

·         احساس پری و باد در شکم به صورت دائم

درمان نفخ شکم

با تغییر رژیم غذایی و تلاش برای کاهش بلعیدن گاز، مشکلات مربوط به گاز قابل حل هستند. همچنین، داروهایی نیز برای از بین بردن نفخ شکم فوری یا کاهش عوارض آن وجود دارند. برخی از داروها شامل ضد اسیدها، پروبیوتیک ها و محصولات دارای لاکتاز است. تغییر رژیم غذایی به این معناست که غذاهایی که گاز تولید می کنند را حذف کرد. اما متاسفانه، این کار ممکن است به کاهش ارزش غذایی مصرفی منجر شود. بنابراین، برای انتخاب یک رژیم غذایی که هم سالم باشد و در عین حال کمترین میزان گاز را تولید کند، به مشاوره پزشکی نیاز است. پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک کنند. این داروها همچنین می‌ توانند به حرکت سریع‌ تر گاز کمک کنند. برای کاهش بلعیدن گاز، می ‌توان تغییراتی در عادات خوردن انجام داد. به عنوان مثال، کاهش مصرف آدامس یا آبنبات‌ های سفت، خوردن غذا با سرعت کمتر، اطمینان حاصل کردن از قرار گرفتن دندان مصنوعی در موقعیت مناسب و … می‌تواند مفید باشد.

از بین بردن نفخ شکم فوری

با توجه به علت بروز مشکل نفخ در سیستم گوارش، می ‌توان از داروها به عنوان روشی برای درمان نفخ شکم استفاده کرد. در زیر بعضی از روش های درمانی فوری برای کاهش نفخ شکم را معرفی کرده ایم:

   دارو‌های فاقد نسخه

داروخانه ‌ها دارو‌های مختلفی مثل بیسموت ساب سالیسیلات و دایمتیکون را فراهم می کنند که برای تسکین نفخ شکم موثر است.

دارو‌های تجویزی

بعضی از داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌ شوند، می ‌توانند شرایطی را فراهم کنند که به رشد بیش از حد باکتری ‌های روده کوچک که باعث تولید گاز می ‌شوند را مهار کرده و کاهش دهند. درمان این بیماری ممکن است منجر به کاهش نفخ شود.

مکمل‌ها

در صورتی که معده شما تحمل هضم لاکتوز را نداشته باشد، مصرف مکمل لاکتاز به همراه محصولات لبنی می ‌تواند به کاهش تولید گاز در سیستم گوارش شما کمک کند. همچنین، می ‌توانید یک مکمل دیگر به نام آلفا گالاکتوزیداز مصرف کنید که در تجزیه حبوبات و سبزیجات به منظور کاهش گاز به بدن کمک می ‌کند.

قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل، حتما با یک متخصص در زمینه گوارش مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آنها برای شما بی‌ خطر است.

برای رفع نفخ شکم چه بخوریم؟

یک سری از نوشیدنی ‌ها و مواد غذایی مانند دمنوش های گیاهی می ‌توانند به طور قابل توجهی در بهبود فوری نفخ شکم موثر باشند. در زیر بعضی از گیاهان مفید برای از بین بردن کامل نفخ شکم معرفی شده اند:

·         رازیانه

·         زنجبیل

·         زیره سبز

·         زیره سیاه

·         جعفری

·         بادیان رومی یا انیسون

·         شوید

·         نعناع

·         نعناع فلفلی

·         بابونه

کلام آخر

در این مقاله درباره یکی از مشکلات رایج یعنی نفخ شکم صحبت کردیم و روش های رفع این مشکل را مورد بررسی قرار دادیم. با رعایت سبک زندگی و رژیم غذایی خود، می ‌توانید نفخ معده را به خوبی کنترل کنید. با این حال، اگر مشکل شما شدیدتر بود یا شرایط جسمی خاصی داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا به طور مناسب برای از بین بردن کامل نفخ شکم اقدام کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *