آندوسکوپی مری و معده

آندوسکوپی مری و معده «در بابل»

آندوسکوپی مری و معده یکی از روش‌های مناسب برای تشخیص بیماری‌های موجود در این بخش از بدن است. در برخی موارد ممکن است پزشک برای تشخیص برخی بیماری‌های مختلف در بدن، آندوسکوپی مری یا معده را برای افراد تجویز کند. این روش با بررسی ساختاری نقاط مشخص شده در بدن بیمار، نقش موثری در انتخاب روش‌های درمانی مربوط به مشکلات گوارشی را ایفا می‌کند. این آزمایش کاربرد‌های بسیار زیادی در حوزه پزشکی و درمانی دارد و فرآیند انجام آن بسیار ساده است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم به اطلاعاتی درخصوص اهمیت انجام آندوسکوپی معده و مری اشاره‌ای داشته باشیم.

آندوسکوپی مری و معده در بابل

کاربردهای آندوسکوپی مری و معده

آندوسکوپی مری و معده به منظور بررسی و تشخیص بسیار از بیماری‌های مختلف در بدن افراد انجام می‌شود. برخی از کاربرد‌های تشخیصی و درمانی این روش به شرح زیر است:

·        بررسی مشکلات مربوط به زخم معده

·        تشخیص علت بروز کم خونی بی دلیل در بدن افراد

·        ابتلا به سیزور کبدی

·        ایجاد تورم و التهاب شدید در وریدهای مری

·        ابتلا به بیماری کرون

·        بررسی علت بروز کاهش وزن شدید

·        ایجاد درد شکم در بخش‌های فوقانی آن

·        تشخیص علت مشکلات گوارشی همچون تغییر رنگ در مدفوع

·        بررسی علت ایجاد استفراغ شدید و حالت تهوع در بدن

·        ایجاد اختلال در نحوه غذا خوردن و کاهش میزان اشتها

آندوسکوپی مری و معده چگونه انجام می شود؟

برای انجام آندوسکوپی مری و معده، پزشک از یک آرامبخش برای آماده‌سازی بیمار استفاده می‌کند. این روش باعث کاهش میزان درد در بدن افراد می‌شود. در مرحله بعدی بی‌حسی برای کاهش احتمال ایجاد سرفه یا حالت تهوع در حین قراردادن لوله آندوسکوپ در دهان برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. در برخی موارد به منظور شروع فرآیند آندوسکوپی از یک محافظ دندان برای کاهش احتمال بروز صدمه به آن‌ها استفاده خواهد شد. پس از آماده کردن بیمار، لوله آندوسکوپ از داخل دهان به بخش‌های مری و معده وارد شده و نمونه‌برداری از آن را برای انجام آزمایش‌های بیشتر به کمک میکروسکوپ گرفته خواهد شد. روند درمانی بسیاری از مشکلات ایجاد شده در مری نیز به کمک این روش امکان‌پذیر می‌باشد.

چه زمانی آندوسکوپی مری و معده لازم است؟

انجام آندوسکوپی مری و معده علاوه‌بر تأثیراتی که در فرآیند تشخیص مشکلات گوارشی بیمار دارد، نقش قابل‌توجهی بر درمان بسیاری از اختلالات دیگر را ایفا می‌کند. کاهش میزان اشتها و ایجاد حالت ناخوشایند در بلع ازجمله مواردی است که توصیه می‌شود افراد برای بررسی دلایل ایجاد این وضعیت آندوسکوپی مری انجام دهند. بسیاری از عفونت‌های ایجاد شده در بدن به کمک استفاده از این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. معمولا پزشک باتوجه به شرایط جسمانی بیمار و وضعیت سلامت او، انجام آندوسکوپی را برای بررسی‌های بیشتر تجویز خواهد کرد. بنابراین بهتر است افراد مطابق با نظر و دستورات پزشک برای این آزمایش اقدام نمایند.

آیا آندوسکوپی درد دارد؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های انجام آندوسکوپی برای بسیاری از افراد این است که آیا این روش باعث ایجاد درد در بدن افراد می‌شود یا خیر. در پاسخ به این پرسش لازم است به این نکته اشاره شود که این روش با استفاده از داروی بیهوشی و تزریق به حسی انجام می‌شود و بیمار در حین آندوسکوپی هیچ گونه دردی را تجربه نخواهد کرد. این وضعیت احساس ناخوشایندی را در بدن بیمار ایجاد نمی‌کند و بیمار پس از پایان فرآیند آندوسکوپی هوشیاری کامل خود را به دست می‌آورد.

آندوسکوپی معده و مری چقدر طول می کشد؟

از دیگر موضوعات مهمی که ممکن است برخی از افراد در این زمینه سؤالاتی داشته باشند، مدت زمان انجام آندوسکوپی مری و معده است. زمان این روش باتوجه به اهداف در نظر گرفته شده برای انجام آن تعیین می‌شود. به‌طور کلی برای استفاده از آندوسکوپی مری و معده به ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان احتیاج است. البته زمان انجام آندوسکوپی برای مواردی که جنبه درمانی در آن هدف اصلی است، احتمالا کمی بیشتر خواهد بود. شرایط جسمانی بیماران و تخصص کلینیک‌های مرتبط در این حوزه از جمله مواردی است که در تعیین زمان جلسه‌ آندوسکوپی معده نقش موثری را ایفا می‌کند.

عوارض آندوسکوپی مری و معده

انجام آندوسکوپی ممکن است برخی عوارض جزئی را در بدن بیماران ایجاد کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خطرات مربوط به انجام این روش در بدن اشاره خواهیم کرد:

·        ایجاد خونریزی‌های طولانی مدت در افراد

·        سوراخ شدن بخش‌هایی از معده و مری

·        واکنش نشان دادن بدن در اثر استفاده از دارو‌های بیهوشی

·        ایجاد برخی مشکلات جزئی در فرآیند بلع

·        احساس درد در بخش‌های مختلف بدن همچون شکم

·        کاهش میزان ادرار در بیماران

·        مشاهده مقداری خون در مدفوع بیمار

·        احساس سرگیجه و حالت تهوع در بدن

نکات معم بعد از آندوسکوپی معده

یکی از نکات بسیار مهمی که در دسته مراقبت‌های بعد از آندوسکوپی قرار می‌گیرد، رژیم غذایی سالم است. توصیه می‌شود که افراد روز‌های ابتدایی پس از انجام این آزمایش، از غذاهای نرم استفاده کنند و به میزان کافی آب بنوشند. مصرف نوشیدنی‌های سالم همچون آبمیوه باعث تقویت بدن و کاهش میزان عوارض ناشی از انجام آندوسکوپی در بدن فرد بیمار خواهد شد. استفاده از ادويه‌های تند باعث ایجاد اختلالات جدی در عملکرد گوارشی افراد می‌شود. بهتر است بیماران از غذاهای پوره شده و آب سبزیجات تازه در روز‌های ابتدایی پس از جراحی استفاده داشته باشند.

نتیجه گیری

آندوسکوپی مری و معده یکی از روش‌های موثر برای تشخیص اختلالات ایجاد شده در بدن است. این روش به کمک استفاده از بیهوشی و داروی بی‌حسی انجام می‌شود و بیمار هیچ دردی را در حین انجام آن احساس نخواهد کرد. بسیاری از افرادی که دچار مشکلات کبدی و التهابات شدید در مری هستند از این روش برای بررسی شدت عارضه و شروع روند درمانی خود استفاده می‌کنند.